Statie de Lipit cu bipolari (comanda in salve de impulsuri) - schema Nostalgic




   Vreau sa va prezint in acest post, o schema de Statie de Lipit (comanda in salve de impulsuri), cu tranzistori bipolari, schema fiind a colegului Nostalgic de pe forumul electronistilor - Elforum, sau sub numele de pozitron pe forumul -  tehnium-azi.

  Tot odata vreau sa-i multumesc colegului Nostalgic pentru schemele/documentatia pusa la dispozitie, cat si pentru acceptul de a putea publica pe blogul meu aceasta Statie de Lipit cu bipolari.

  In acel topic gasim mai multe variante de scheme realizate cu tranzistori mos-fet, cu tranzistori bipolari, cu functie de stand-by sau fara functie de stand-by.

  La majoritatea schemelor publicate de el, eu am incercat proiectarea/desenarea cablajelor in Sprint Layout 5, asa venind in ajutorul celor care isi doreau realizarea unui tip de Statie de Lipit - Nostalgic, din modelele/schemele de Statii de Lipit postate in topic.

  Eu m-am decis ca sa realizez Statia de Lipit (comanda in salve de impulsuri) cu bipolari, schema statiei fiind aceasta:



 Dupa ce am citit feedback-urile celor care au realizat cel putin cate o schema publicata in topic, recomandand acest model de statie de lipit prin precizia pe care o ofera, asigura o plaja restransa (de +/-  2-3 grade) fata de temperatura de lucru setata, de aceea am si desenat/proiectat acest cablaj pentru ea:





   In plus, acest cablaj intitulat V-2, fata de varianta de cablaj postata pe elforum, la sfatul/ideea colegului bmsorin are inclus un amplificator (cu LM358) al semnalului de la termocupla pentru a putea folosi un voltmetru digital cu 3 digiti pentru afisarea temperaturii, schema folosita de colegul bmsorin pentru afisare temperatura.  Asa statia arata mai "profi", avand afisata temperatura pe cei 3 digiti.

  Ca de obicei, demararea unui proiect incepe intai cu realizarea cablajului.

  Cablajul l-am realizat prin metoda transfer de toner, fiind o metoda destul de rapida si cu ea poti obtine cablaje super cu putina indemanare/dexteritate.  Partea frumoasa la aceasta metoda este ca daca nu iti place cum arata cablajul dupa transferul tonerului ( inainte de corodare), poti sterge cablajul/tonerul cu acetona sau diluant si poti repeta procedura pana cand esti multumit de aspectul/transferul tonerului pe cablaj.

 Asa a iesit cablajul Statiei de Lipit:








  Ca sa fie mai frumos si mai usor la plantarea componentelor, am transferat pe cablaj si un silkscreen, tot prin metoda transfer de toner:







   Cablajul a fost lacuit pe partea traseelor cu sacaz dizolvat in acetona/diluant, lucru ce ajuta la protectia traseelor contra coroziunii si asigura un "flux" la lipirea componentelor, iar pe partea cu silkscreenul am aplicat un strat subtire de lac auto (lac auto la spray) pentru protectia silkscreenului.


   Urmeaza acum plantarea pieselor, in functie de timpul liber, precum si testarea statiei si revenirea cu impresii, pareri, probleme intampinate si montajul finalizat-functional, eventual montat intr-o carcasa, precum si cablajul in format PDF scara 1:1 pentru realizarea Statiei de Lipit - Nostalgic.





                                            Update

  Am reusit ca sa fac un lot de cablaje profesional, cu silkscren alb, soldermask verde, pad-uri acoperite cu un strat de fludor pentru o lipire usoara, diferite diametre la gaurile pentru componente si fixare PCB, dar din pacate au "plecat" toate cablajele, astept insa un nou lot de cablaje.

  Cei care doresc cablaje pentru aceasta Statie de Lipit, ma pot contacta cu ajutorul Formularului de contact afisat pe blog.



  Pretul unui cablaj este:
  •  20 ron/buc + 10 ron taxe expeditie, cu virare bani in cont.
  •  20 ron/buc + 15 ron taxe expeditie, cu plata ramburs.



                                                 Asa arata cablajul realizat profesional:







2 comentarii:

  1. Din cate vad e cea cu st-by, eu prefer fara. Am realizat aceasta statie cu mos-feti si functioneaza impecabil. Din pacate am pierdut toata documentatia si pe Elforum nu am mai gasit nici macar schema de origine. Astept cu nerabdare ca dvs. sa realizati acest proiect si poate ne ajutati cu documentatia si fisierele PDF sau LAY ale cablajului.

    Multumim anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da este modelul cu bipolari cu stand-by.
    O pozi realiza dar nu implementezi partea de stand-by.
    Am sa caut prin pc si schemele cu mos-fet si am sa le urc pe blog.

    RăspundețiȘtergere